Om Logistikkrapporten
Hvordan kan man vite om lageret er godt drevet uten sammenlignbare tall?
Hvordan får man ledelsen i bedriften til å forstå viktigheten av en investering hvis man ikke kan bevise bedriften forbedringspotensialet innenfor logistikken?
Med en økende vekst i netthandel blir også prisnivåene transparente, og morgendagens vinnere er de som klarer å redusere totalkostnadene i kombinasjon med økt servicegrad.
For å klare dette er det helt nødvendig å integrere lageret med resten av logistikken, slik at man kan synliggjøre de verdiene man skaper, samtidig som man kan forbedre de resultatene man oppnår.
Målet med rapporten i årene fremover er å sette en standard som lager- og logistikksjefer i hele Norge kan måle seg opp mot, og få innsikt i hvilke områder de kan og bør forbedre seg på sammenlignet med resten av logistikkbransjen.
Rapporten vil også gi en klar indikasjon på modenheten av den norske logistikkbransjen som en helhet, og sette internlogistikken høyere på dagsordenen i flere bedrifter.
Resultatene av rapporten vil bli presentert i forbindelse med konferansen Lean Logistikk, og alle bedriftene som bidrar med data får rapporten og en egen oversikt/benchmark hvordan man gjør det i forhold til resten av bransjen.
10 key performance indicators
Vi starter med å rette fokus på 10 KPI’er som er viktige måleparametere for å gi en indikasjon på hva norske bedrifter faktisk produserer på lageret.
Rapporten har som mål å gi deg som jobber med logistikk et verktøy som kan synliggjøre hvordan norske bedrifter presterer på lageret, og hvordan man har mulighet til å forbedre egen innsats vel vitende om hvor listen er lagt.
Effektivitet plukk: | Ordrelinjer plukket pr. time pr. operatør. |
Effektivitet varemottak: | Ordrelinjer mottatt og lagt på plass pr. time pr. operatør. |
Leveringspresisjon: | % av ordrelinjer som er sendt i henhold til SLA (Service Level Agreement). |
Intern ordrehåndteringstid: | Gjennomsnittlig tid fra ordren bestilles fra kunden til varen sendes fra lageret. |
Total ordrehåndteringstid: | Gjennomsnittlig tid fra ordren bestilles fra kunden til varen har kommet frem til kunden. |
Plukkpresisjon: | Dette måler nøyaktigheten hos ordreplukkeren. Andel feilplukk i %. |
Andel hasteordre: | En ordre som behandles avvikende i forhold til en vanlig ordre. |
Returgrad: | %-andel av ordre som kommer i retur. |
Fyllingsgrad: | Antall tilgjengelige lagerplasser målt opp mot antall lagerplasser med varer i. |
Ordrestørrelse: | Gjennomsnittlig antall ordrelinjer per ordre. |
Dette er dataene som kommer i rapporten
Tallene vil gi innsikt i hvilke parameter som påvirker den daglige driften. Ved store avvik kan det gi en pekepinn på hvilke områder som kan skille en effektiv lagerdrift og en som må iverksette tiltak for å øke effektiviteten på lageret.
Grunnen til at vi etterspør 10 lagerdatapunkter er for å kunne gi et helhetsbilde av den daglige driften. I noen tilfeller vil ikke returgrad være en relevant parameter for den enkelte bedrift, og i andre tilfeller kan dette gjelde fyllingsgraden. I tillegg til dataen som kommer frem i rapporten, vil det også bli hentet inn eksterne data gjennom oppslag i offentlige registre for å sette tallene i en større kontekst.
En av Norges ledende eksperter på området DEA-analyse validere dataene og funnene som blir gjort i rapporten. Professor James Odeck ved Høgskolen i Molde og NTNU har tidligere hatt oppdrag for blant annet NORAD, EU og Verdensbanken, i tillegg til å være brennende opptatt av effektivitets- og produktivitetsmålinger gjennom metodikker som DEA og SFA metodikker.
All data vil bli behandlet konfidensielt og anonymisert.
Vil du delta i undersøkelsen i 2019?
Du vil få:
- Logistikkrapporten for 2019.
- Billett til Lean Logistikk konferansen.
- Egen benchmark-rapport for hvordan ditt lager står i forhold til de beste i bransjen.